Zdrowe plecy – poziom podstawowy

Dla kogo?

  • osoby mające obecnie dolegliwości kręgosłupa związane z siedzącym trybem życia, uczucie sztywnych pleców, bólu pleców spowodowanego napięciem tkanek miękkich, dyskopatią, zmianami zwyrodnieniowymi (jeśli nie masz pewności jaki charakter ma Twój ból, zapytaj fizjoterapeutę (Gosia Łapczyńska 51-52-53-363)
  • osoby oczekujące na zabieg endoprotezoplastyki lub będące po zabiegu (po konsultacji z lekarzem i fizjoterapeutą)
  • osoby mające w przeszłości dolegliwości w obrębie układu ruchu (bóle kręgosłupa, stawów, przebyte urazy)
  • osoby chcące zwiększyć swoją wiedzę na temat działania ludzkiego ciała, mechanizmów tworzenia się bólu pleców i sposobów jego profilaktyki.
  • osoby chcące rozpocząć praktykę jogi, dla których sesja jogi w grupie początkującej jest zbyt intensywna

Grupa przeznaczona dla osób odczuwających obecnie lub w przeszłości dolegliwości kręgosłupa i stawów, pragnących ćwiczyć pod okiem fizjoterapeuty. Zajęcia „zdrowe plecy” są ukierunkowane na poprawę zdrowia i charakteryzują się indywidualnym podejściem do problemów zdrowotnych uczestników.

Metody i koncepcje, których elementy odnajdziesz na zajęciach zdrowe plecy to:

  • joga
  • pilates
  • trening medyczny
  • stretching powięziowy
  • ćwiczenia rehabilitacyjne
  • metoda Feldenkraisa
  • relaksacja, wizualizacja, medytacja
  • automasaż tkanek miękkich

 

Zajęcia prowadzone są w systemie cyklicznym. Jeden cykl = jeden miesiąc. W ramach jednego cyklu:

  • W pierwszym tygodniu ćwiczymy propriocepcję (patrz niżej)
  • W drugim tygodniu rozciągamy się i zwiększamy zakres ruchomości
  • W trzecim tygodniu odbywa się trening stabilizacyjny (wzmacniający siłę i wytrzymałość siłową)
  • W czwartym tygodniu przeznaczamy czas na techniki autoterapii, relaks i regenerację

 

Propriocepcja to zmysł, który pozwala nam się nie przewrócić, kiedy natrafimy na niestabilne podłoże. Zmysł ważny, ponieważ po pierwsze ratuje nas przed upadkiem i urazami, a po drugie jego zaburzenia są nierozerwalnie związane z dolegliwościami bólowymi w narządzie ruchu. W miarę starzenia się człowieka zmysł propriocepcji działa coraz gorzej i dlatego warto go ćwiczyć, inwestując w ten sposób w sprawność w wieku późniejszym.

Rozciąganie i wzmacnianie to dwa kierunki, które są podstawą wszystkich treningów rehabilitacyjnych. Powinny one być ze sobą w równowadze, niestety często nie są. Kobiety zwykle wolą się rozciągać, ponieważ sprawia im to łatwość (mają ku temu genetyczne, sprzężone z płcią predyspozycje). Panowie przeciwnie – wybierają treningi siłowe. Tymczasem powinno być dokładnie odwrotnie. Aby utrzymać w ciele odpowiedni balans, powinniśmy wybierać tę ścieżkę, którą trudniej nam iść. Jeśli więc Twoje ciało jest sztywne – zapraszamy na zdrowe plecy w drugim tygodniu miesiąca. Jeśli Twoje ciało jest gibkie, ale nie ma mowy o wykonaniu pompki – przyłóż się do ćwiczeń w trzecim tygodniu.

Ostatni tydzień miesiąca bywa niekiedy najważniejszym elementem całego cyklu. Stres związany z pracą i życiem rodzinnym wzbudza w naszym ciele napięcia, które nawarstwiając się latami powodują znaczne szkody w naszym zdrowiu. Techniki autoterapii, które realizujemy w czwartym tygodniu cyklu są doskonałym antidotum na stres i jego następstwa. W ramach zajęć uczymy się automasażu, identyfikowania i rozluźniania napiętych tkanek, ćwiczeń oddechowych, które pomagają opanować stres i prostych technik medytacyjnych wiodących do stanu głębokiego relaksu.

Nauczyciel: Gosia Łapczyńska

Termin:

  • Poniedziałek 16:00-17:00
  • Środa 16:00-17:00