Zdrowe plecy – poziom średni

Dla kogo?

  • osoby ćwiczące regularnie w grupie podstawowej, które chciałyby zwiększyć intensywność treningu
  • osoby mające obecnie dolegliwości kręgosłupa związane z siedzącym trybem życia, uczucie sztywnych pleców, lokalnego bólu pleców na tle przeciążeń mięśniowych (jeśli nie masz pewności jaki charakter ma Twój ból, zapytaj fizjoterapeutę (Gosia Łapczyńska 51-52-53-363)
  • osoby oczekujące na zabieg endoprotezoplastyki lub będące po zabiegu (po konsultacji z lekarzem i fizjoterapeutą)
  • osoby mające w przeszłości dolegliwości w obrębie układu ruchu (bóle kręgosłupa, stawów, przebyte urazy)
  • osoby chcące zwiększyć swoją wiedzę na temat działania ludzkiego ciała, mechanizmów tworzenia się bólu pleców i sposobów jego profilaktyki.

Grupa treningu ogólnorozwojowego, profilaktycznego, przeznaczona dla osób pragnących zapobiegać pojawieniu się dolegliwości bólowych stawów lub kręgosłupa. Przeznaczona dla osób regularnie ćwiczących (przynajmniej od 3 miesięcy), niemających obecnie silnych dolegliwości bólowych.

Metody i koncepcje, których elementy odnajdziesz na zajęciach zdrowe plecy to:

  • joga
  • pilates
  • ćwiczenia rehabilitacyjne
  • trening medyczny
  • stretching powięziowy
  • relaksacja, wizualizacja, medytacja
  • automasaż tkanek miękkich
  • metoda Feldenkraisa

 

Zajęcia prowadzone są w systemie cyklicznym. Jeden cykl = jeden miesiąc. W ramach jednego cyklu:

  • W pierwszym tygodniu ćwiczymy propriocepcję (patrz niżej)
  • W drugim tygodniu rozciągamy się i zwiększamy mobilność tkanek
  • W trzecim tygodniu odbywa się trening stabilizacyjny (wzmacniający siłę i wytrzymałość siłową)
  • W czwartym tygodniu przeznaczamy czas na techniki autoterapii, relaks i regenerację

 

Propriocepcja to zmysł, który pozwala nam utrzymać równowagę, kiedy natrafimy na niestabilne podłoże. Zmysł ważny, ponieważ po pierwsze ratuje nas przed upadkiem i urazami, a po drugie jego zaburzenia są nierozerwalnie połączone z dolegliwościami bólowymi w narządzie ruchu. Propriocepcja działa coraz gorzej w miarę starzenia się człowieka i dlatego warto ją ćwiczyć, inwestując w ten sposób w sprawność w wieku późniejszym.

Rozciąganie i wzmacnianie to dwa rodzaje ćwiczeń, które są podstawą wszystkich treningów rehabilitacyjnych. Powinny one być ze sobą w równowadze, niestety często nie są. Kobiety zwykle wolą się rozciągać, ponieważ sprawia im to łatwość (mają ku temu genetyczne, sprzężone z płcią predyspozycje). Panowie przeciwnie – preferują treningi siłowe. Tymczasem powinno być dokładnie odwrotnie. Aby utrzymać w ciele odpowiednią równowagę, powinniśmy wybierać ten rodzaj ćwiczeń, który jest dla nas większym wyzwaniem. Jeśli więc rozciąganie przychodzi Ci z trudem – zapraszamy na zdrowe plecy w drugim tygodniu miesiąca. Jeśli Twoje ciało jest gibkie, ale wykonanie pompki stanowi problem – przyłóż się do ćwiczeń szczególnie w trzecim tygodniu.

Ostatni tydzień miesiąca bywa niekiedy najważniejszym elementem całego cyklu. Stres związany z pracą i życiem rodzinnym wzbudza w naszym ciele napięcia, które nawarstwiając się latami powodują znaczne szkody w naszym zdrowiu. Techniki autoterapii, które realizujemy w czwartym tygodniu cyklu są doskonałym antidotum na stres i jego następstwa. W ramach zajęć uczymy się automasażu, identyfikowania i rozluźniania napiętych tkanek, ćwiczeń oddechowych, które pomagają opanować stres i prostych technik medytacyjnych wiodących do stanu głębokiego relaksu.

Nauczyciel: Gosia Łapczyńska

Termin:

  • Wtorek 16:30-17:30
  • Czwartek 16:30-17:30