Trening dna miednicy

W odpowiedzi na Wasze prośby otwieramy od marca grupę trenującą dno miednicy. Zajęcia prowadzone przez Anię będą odbywać się w piątki o 16:30. Start 3.03. Serdecznie zapraszamy, a dla ciekawskich – film o anatomii dna miednicy:

Poniżej zobaczycie 4 przepony, o których mówiła Ania na pierwszych zajęciach. Film jest po francusku, więc dodaję luźne tłumaczenie:

Oddychanie nie ogranicza się do pracy przepony oddechowej. Oddychanie całkowite uruchamia 4 struktury, które roboczo nazywamy przeponami: przeponę czaszkową, szyjną, oddechową i miedniczną. Ruch tych 4 przepon stymuluje 7 splotów nerwowych.
Przepona czaszkowa podtrzymuje mózg. Przepona szyjna ogranicza górny otwór klatki piersiowej. Przepona piersiowa oddziela jamę klatki piersiowej od jamy brzusznej. Przepona miedniczna jest rozpięta pomiędzy kośćmi biodrowymi i kością krzyżową na dnie miednicy.
Przepony te pracują synergicznie, stymulując krążenie oraz sploty nerwowe.
Przepona piersiowa jest bardzo ważnym i interesującym mięśniem. Odpowiada za ruchy oddechowe. Podczas wydechu unosi się do góry, podczas wdechu obniża się i porusza narządy jamy brzusznej, spychając je w dół i naciskając od góry na przeponę miedniczną. Przepona wraz z mięśniami lędźwiowymi (les psoas) stabilizuje odcinek lędźwiowy i powoduje jego poruszanie się w rytm oddechu.
Cały tułów bierze udział w ruchach oddechowych. Trzewia w trakcie wydechu zstępują w stronę dna miednicy. Mięśnie grzbietu uruchamiają żebra, które rozchylają się jak żaluzje w trakcie wdechu i wracają do pozycji zamkniętej w trakcie wydechu. Mięśnie grzbietu i szyi przenoszą falę oddechową. Mięśnie brzucha biorą udział w nasilonym wydechu, jak również przenoszą ruch przepony do okolicy krocza.